seijal

kvinna – känslor – tankar

Sister Wives – Månggifte

03:57
Detta med månggifte är liksom inte min kultur. Det känns jätte konstigt att titta deras familjeliv. Jag tycker att det är fel mot kvinnan. Denna system favoriserar mannen. Hur kan kvinnor frivilligt vilja dela sin man med andra kvinnor? Detta kommer ju från vissa religioner. Familjen i showen skall väl föreställa en mormon-familj. Mannen har 3 fruar och uppvaktar en fjärde. Alla 3 fruarna och alla barnen bor i samma hus.
– Det är ganska främmande för en som inte är van med sådant. Undrar ifall det håller på att bli en trend igen att ha månggifte?
– Jag upplever det förnedrande för kvinnor, kvinnan ges inte samma rättigheter som mannen.
– Mannen går från fru till fru. Då när mannen är med andra fruar måste övriga fruarna vara utan sin man. Men mannen har en fru i sin säng varje natt. Jag skakar på huvudet, hur kan kvinnor acceptera sådant? Det är ju så gammalmodigt och förlegat sådant där. Eller är det jag som i detta fall är dömande och oaccepterande vad denna mormon-kultur? Om jag är ärlig, är väl jag som är oaccepterande. Det är nämligen så att andra får leva som d själva vill, så länge som d skadar ingen annan eller gör olagliga saker. Även jag anser att jag har rätt att leva som jag vill, så länge jag skadar ingen annan. Så det är fel av mig att ”gnälla”🙂 Nåja, jag sa min åsikt, min känsla, angående månggifte.
– Jag antar att dessa kvinnor upplever sitt liv tryggare på något sätt.
– TV-kanalen TLC är min favorit kanal. Först ville jag inte ens titta på Sister Wives. Jag kände en sådan motvilja. Men nyfikenheten vann. Som sagt, man behöver inte gilla allt man ser på TV. Man kan titta ändog, alltid lär man något.
. TLC

17 maj, 2011 - Posted by | Link, SisterWives, TV, TVlink, TVshow | , ,

Sorry, the comment form is closed at this time.